Category Archives: Landen

Seizoensopener: Wereldbeker Mooloolaba

Category : Australië , Wedstrijd

Vandaag kon het nieuwe seizoen voor mij eindelijk van start. Na verleden week te moeten toezien in Abu Dhabi, waar ik zelf niet van de wachtlijst op de startlijst geraakte, kon ik nu in Mooloolaba (Australië) wel racen.
Er stond een sprint triatlon op het programma, met een wilder zwemnummer in de zee, een snel heuvelend en technisch fietsparcours, en om af te sluiten een heuvelend loopparcours. Dit onder een loden zon, met sterk deelnemersveld aan de start.
Ik kende een goede start, en had het gevoel goed door de golven geraakt te zijn. Aan de eerste boei bevond ik me “in het pak”, maar was het passeren van de boeien erg agressief. De golven maakten dat we op elkaar geduwd werden en er werd redelijk wat getrokken en geslagen. Ik verloor hierdoor tijd en plaatsen en zakte weg naar het achterveld van de groep. Maar alles zat na het zwemmen nog steeds op een zakdoek (30″ achterstand had ik op de kop), en met een snelle eerste wissel bevond ik me al snel in een goed groepje met enkele sterke fietsers.
Het fietsen ging ontzettend hard, en we maakten snel tijd goed op de kop. Op het einde van de eerste fietsronde zag het er naar uit dat we de aansluiting gingen maken met de kopgroep. Ik kwam hier door op 12″ van de eerste atleet… De passage door wisselzone op de smalle boulevard van Mooloolaba maakte dat het peloton hier helemaal op een lint getrokken werd. Ik zat op de limiet en ook slecht geplaatst (te ver naar achter), wat mijn eigen fout was, en bij aanvang van de tweede ronde bij het stuk bergop moest ik halverwege passen… Ik loste en achter mij bleven er niet veel sterke rijders over om het gat te dichten. Ik zag mijn groep voor me weg rijden, en versmelten met de kopgroep tot een peloton van 50 eenheden. Ik bleef achter met een kleinere groep, en wist dat de zaak nu eigenlijk al verloren was.
Het looponderdeel was nog 5km tempo maken, maar het was niet de situatie waarin ik mij nog maximaal kon motiveren om diep te gaan. De 50ste plaats waarop ik eindigde was niet meteen een hoogvlieger. Ik probeer een aantal positieve zaken mee te nemen, en gebruik deze race om tegen de volgende helemaal op scherp te staan.
Groeten,
Simon


Eindejaars Corrida Leuven

I may not be there yet, but I am closer than I was yesterday.

2015 is vandaag sportief afgesloten met de eindejaarscorrida in Leuven. Niets zo leuk als in en door eigen stad te kunnen lopen, en op elke hoek van de straat wel een bekend gezicht te kruisen die je vooruit roept.
Daarnaast was het uiteraard ook 12km lang afzien, al gingen de eerste kilometers nog vlot. Eenmaal Jelle Geens het tempo opdreef en eens doortrok rond kilometer 4, kon enkel Jesse Stroobants nog volgen… Al zou die laatste zijn tempo nadien niet meer laten zakken en soeverein naar de zege lopen… Jelle werd tweede, en Dennis Laerte vervolledigde het podium. Ik moest knokken om de 4de plaats te bemachtigen, maar ben tevreden van het tempo dat ik gedurende 12km kon ontwikkelen. Ik liep in 2015 nooit sneller, dus het gaat conditioneel duidelijk allemaal toch terug wat de juiste richting uit en ik kijk hoopvol uit naar 2016. Al dient er eerst nog wel een paar maanden getraind te worden.

Uitslag

Verleden week stond ik voor de jaarlijkse evaluatiecommissie bij mijn werkgever Defensie. Zij behouden het vertrouwen in mij, ook na zo’n pech jaar in 2015. Dus ik maak ook volgend jaar opnieuw deel uit van het project Topsport Defensie. Voor mezelf is dit erg goed nieuws, zo kan ik me ook in 2016 volledig blijven focussen op mijn sport. Laat 2016 maar komen!

Aan iedereen, een goede gezondheid en veel geluk gewenst in 2016!
Groeten,
Simon


BOIC-stage in Lanzarote

Category : Lanzarote , Trainen

Leuke bende, goede stage en een prachtige omgeving om de voorbereiding op een nieuw seizoen te starten!
Groetjes vanuit Lanzarote!


Einde seizoen: Wereldbeker Tongyeong

Afgelopen weekend heb ik eindelijk een punt kunnen zetten achter seizoen 2015. Het was voor mezelf een ontzettend zwaar jaar, zowel op fysiek als mentaal vlak.

En mijn laatste race in Zuid-Korea bracht hier niet veel verandering in. Na de klierkoorts periode begin dit jaar ben ik er niet meer in geslaagd om opnieuw mijn beste conditiepeil te behalen. Er waren lichtpuntjes, zoals een goede prestatie op de Militaire Wereld Spelen twee weken geleden, waar ik individueel beslag legde op een 4de plaats en als team met mijn Belgische ploegmaats brons veroverde. Maar echt potten breken op internationaal niveau was niet mogelijk met een lichaam dat niet volledig gezond was dit seizoen. Zaterdag verloor ik in het zwemnummer te veel tijd, en was het al snel duidelijk dat dit in het fiets- en loop-onderdeel niet meer recht te zetten viel. Het was vooral mentaal zwaar om toch tot de finish door te gaan, het liefst van al had ik er gewoon de brui aan gegeven tijdens het lopen. Ik liep toch uit, uit respect voor de organisatie, mijn sponsors, werkgever…

Nu is het tijd voor rust, voor lichaam en geest. Ik kijk uit naar de twee weken rust die nu wachten, alvorens weer langzaam op te bouwen richting 2016. Het kan volgend seizoen alleen maar een stuk beter gaan, eenmaal mijn lichaam terug 100% is.


SMO-Specialized, winnaars van de T3 series in 2015.

Category : België , Wedstrijd

Fier dat ook ik mijn steentje kon bijdragen aan deze teamzege!


YES! We did it!

Als Belgische militaire ploeg veroverden we vandaag samen brons op de Military World Games! Zeer leuke ervaring om samen met Bart, Thomas en Marten het podium te delen met Korea en Brazilië.
Ikzelf kon individueel beslag leggen op een 4de plaats, en strandde hierbij niet zo heel ver van het podium. Maar toegegeven, deze drie atleten voor mij waren vandaag een klasse te sterk. Na een redelijk zwemnummer, in een wilde zee, hergroepeerde de kopgroep tijdens het fietsen tot een dertigtal eenheden. Ik vertrok goed tijdens het lopen maar moest na 1,5km toch passen bij de snelste lopers. Ik zakte wat terug tot een 9de positie halverwege de run, maar kwam nadien terug in een beter ritme en kon nog sterk oprukken tot een 4de plaats.
Het gevoel in het lopen voelde terug een heel stuk beter dan de voorbije races en dat deed deugd. Hier trek ik me aan op voor de laatste race van het seizoen, over twee weken in Tongyeong (ook Zuid-Korea).
Morgen volgt er nog de sluitingsceremonie, en dan zitten de 6de World Military Games er al op. Bedankt aan iedereen van de Belgische delegatie die bijdroeg aan deze unieke ervaring.
Bedankt aan ‪#‎topsportdefensie‬


Voorbeschouwing Military World Games

Category : Trainen , Zuid-Korea

Toegegeven, de belangrijkste triatlon van het jaar vindt morgenavond (Belgische tijd) plaats in Hawaii. Veel vroeger in de ochtend (6:00 Belgische tijd) sta ik samen met mijn ploegmaats van Defensie aan de start van de Military World Games in Pohang (Zuid-Korea).

Als ploeg hebben we iets te verdedigen, want 4 jaar geleden won de Belgische ploeg nog een bronzen medaille. Bart, Marten, Thomas en ikzelf gaan proberen dit resultaat te evenaren, al wordt het knap lastig vermits twee boegbeelden van Topsport Defensie van start gaan in Hawaii en niet in Pohang. Zie foto van het podium in 2011 om uit te vinden wie deze toppers zijn! De concurrentie zal opnieuw voornamelijk komen uit het Franse, het Braziliaanse en het Russische kamp.

 


Military World Games, off we go!

Category : Trainen , Zuid-Korea

Een goede week thuis geweest en ik ben alweer gepakt en gezakt om naar het buitenland te vertrekken…
Deze keer staan er de Military World games in Zuid-Korea op het programma! Als topsporter bij Defensie kan ik hier niet ontbreken!
Het belooft een mooie ervaring te worden en de Zuid-Koreanen gaan er alvast mooie spelen van maken. Vrijdagavond zal de openingsceremonie plaatsvinden, en de Zuid-Koreanen bezorgden ons alvast volgend filmpje zodat we ons kunnen voorbereiden op de “soldier dance”!
Ik ben benieuwd!
Groeten,
Simon


T3 series Lille

Gisteren kwam ik samen met mijn SMO-specialized ploegmaats aan de start van de T3 series te Lille. Met onze ploeg kwamen we zowel bij de dames als de heren nog in aanmerking voor de eindzege van het circuit. En met het behalen van de dagzege in zowel mannen als vrouwenrace haalden we die eindzeges dan ook binnen! Genieten voor atleten, supporters, bestuur, sympathisanten…

Uiteraard moest er eerst afgezien worden. Na een goed zwemnummer bevond ik me samen met drie ploegmaats in de kopgroep. De eerste vier atleten van elke ploeg bepalen de ploegenranking, en onze grootste rivaal in de titelstrijd (Atriac) had geen atleten mee in deze kopgroep. Dus werd op de fiets de gas vol open gedraaid en werd de kloof systematisch uitgediept. In het lopen hielden we stand zodat de dagzege als ploeg een feit was!


WTS Edmonton

Category : Canada , Wedstrijd

De WTS race in Edmonton is niet verlopen zoals gehoopt. Barre koude en natte omstandigheden maakten dat de race al snel veranderden in een gevecht tegen mezelf en de koude. Ik was niet in staat op niveau te presteren en meer dan finishen als 54ste zat er niet in…

Erg frustrerend, want ik had de voorbije maand echt wel goed toegewerkt naar deze race en had hier dan ook een stijgend conditiepeil willen tonen… Over twee weken een nieuwe kans in Chicago. Ondertussen train ik nog een dikke week verder in Edmonton, vandaag gelukkig alweer onder een stralende zon…

Bedankt voor jullie support!

Groeten,

Simon