Category Archives: Landen

Finale T3 series: Sprinttriathlon Lille!

Andermaal een zeer geslaagde teamprestatie met mijn ploegmaats van het SMO-Specialized Triatlon Team in de “grand final” van de Belgische Team Triatlon Series!
Bij aanvang van deze laatste etappe bevonden we ons met de ploeg op een tweede plaats in het klassement. KTT die aan de leiding stond was onze grootste uitdager, en moesten we dus proberen te kloppen! Maar ook vele andere ploegen kwam met hun sterkste ploeg aan de start. Het beloofde voor een mooie strijd en spektakel op het scherp van de snee!
Vooraf kan je tactisch proberen de race wat te plannen, maar niet zelden verloopt de race dan toch anders. We hadden gehoopt om na het zwemnummer met minstens 4 man in de kopgroep te zitten, om dan de race in handen te kunnen nemen en de gas open te draaien op de fiets. Ondanks een collectief sterk zwemnummer bevonden we ons slechts met drie man in de spits van de race bij de aanvang van het fietsen. Hierdoor beslisten we vooraan om onze ploegmaats toch even op te wachten… Ook enkele andere atleten in de kopgroep hadden ditzelfde plan, waardoor er na 1 ronde fietsen een algemene hergroepering plaatsvond en we uiteindelijk met een groep van 36 man richting de laatste wissel fietsten. Ondanks een minder optimaal scenario konden we het als ploeg toch afmaken in het lopen! En met de dagzege als ploeg ook de eindzege in het circuit binnen halen! Opdracht volbracht, het was weer zalig racen met deze toppers van ploegmaats!

Voor mezelf was het individueel ook een erg geslaagde race. Ik kende een goed zwem en fietsnummer, waardoor ik me direct in de kop van de race bevond. In mijn favoriete onderdeel (het lopen) kon ik zeer sterk uithalen. Ik legde het tempo vanaf de eerste meters ontzettend hoog, zodat enkel Jelle Geens (verleden week nog zeer sterk 8ste op de WTS Grand Final) nog kon terugkomen. Ik merkte dat het dichtlopen van enkele seconden na de wissel krachten gekost had. En dus versnelde ik op het eerste heuveltje opnieuw. Nu paste hij wel, en had ik vleugels gekregen om nog 4km verder door te gaan. Zo kon ik individueel ook de dagzege binnen halen voor Jelle Geens en Menno Koolhaas!



Opnieuw Belgisch Kampioen Triatlon!

Tags :

Vandaag werd in Izegem gestreden voor de Belgische titel triatlon over de Olympische afstand. In afwezigheid van Olympiërs Jelle Geens en Marten Van Riel was de favorietenrol naar Simon doorgeschoven! Er stonden echter nog genoeg outsiders aan de start om roet in het eten te gooien… Hemerijck, De Keyzer, Vanderplancke, Goris, Mets, Krug, Denteneer stonden ook alleen gebrand op een sterke prestatie.

Na het zwemnummer viel voor Simon tactisch al een en ander in de juiste plooi! Samen met ploegmaats Willem Brems en Alexis Krug verliet hij het water, en konden al snel aansluiting vinden met de kop van de race. Het tempo werd tijdens de ganse fietsrit hoog gehouden, waardoor Heemeryck en Mets al uitgeteld waren voor de titelstrijd.

Tijdens het loopnummer stelde Simon snel orde op zaken! En liep vlot naar zijn 4de elite titel over de Olympische afstand. Een evenaring van Rutger Beke zijn record! Tom Mets wist met een knappe run de zilveren medaille veilig te stellen en trainer Stijn Goris bewees ook nog steeds niet versleten te zijn met de bronzen medaille!

Bij de vrouwen kon Sofie Hooghe een nieuwe titel op haar naam schrijven!

Hoogdag in Izegem dus!
Dank aan de ploegmaats, het SMO-specialized team en de supporters aan de kant om er een onvergetelijke dag van te maken!

uitslag: http://results.myvtdl.be/print?type=scratch&event=621


World Cup Montreal: 10de plaats!

Na het afwerken van enkele succesvolle Europabekers voelde Simon zich eindelijk opnieuw klaar om de confrontatie aan te gaan op World Cup niveau! Montreal werd de plaats voor dit eerste treffen!

Na een degelijk zwemnummer en een sterke fietsproef waarbij er toch voor schifting gezorgd werd, kon Simon zijn beste beentje voorzetten in de loopproef. Het was een strijd tot op de meet, waarbij hij in de laatste rechte lijn nog met een sterke sprint kon uithalen. Hierdoor maakte hij nog een jump van plaats 13 naar 10!

Gezien het wedstrijdverloop, waarbij er 7 man op de fiets een voorsprong van 1′ had uitgebouwd, was dit een zeer goed resultaat! Een top 10 resultaat op World Cup niveau zorgt er ook voor dat hij op de itu-points list opnieuw de top 100 induikt! Opdracht geslaagd dus!


Succesvolle reeks Europabekers achter de rug!

In Altafulla (Spanje) stond er voor Simon een derde race uit het Europabeker Circuit in evenveel weken op het programma.

De voorbije weken ging hij samen met Kjel De Hertog al in Holten (Nl) en Tartu (Est) van start, op puntenjacht in functie van het heropbouwen van een internationale ranking. Kjel fungeerde in deze races als “luxeknecht” voor Simon. Dankzij zijn topniveau in zwemmen en fietsen, in combinatie met koersinzicht, is hij de geknipte persoon om Simon in een mum van tijd terug vooraan in de race te brengen. En hem daar ook steeds in een goede positie vooraan in het peloton te houden! Het plannetje draaide al tweemaal goed uit, en Simon kon beslag leggen op een 4de en een 3de plaats in de voorbije twee races. Indien hij in Holten niet ten val gekomen was op 20 meter van de finish, dan had er reeds een zege bij op het palmares gestaan…

Afspraak dus vandaag in Altafulla. Waar de atleten genoten van een mooi zonnetje, een zwemnummer in de zee, een zeer selectief fietsparcours, en een loopnummer op de dijk langs het strand tussen de terrasjes en toeristen!
Zoals te verwachten was bracht Kjel Simon in een mum van tijd vooraan. Hij hield het tempo verschrikkelijk hoog gedurende de 20 kilometer fietsen, waardoor er reeds een deel van de concurrenten zwaar in het rood moesten gaan. En de benen reeds afsneden voor de run… Simon werd vooraan afgezet in de laatste wissel, en legde het tempo direct verschroeiend hoog. Enkel de Spanjaard Fransesco Godoy kon een kilometer volgen, maar moest al snel de rol lossen! Simon won hier zijn eerste Europabeker, en kan terugblikken op een zeer succesvol drieluik, waarin hij zijn ranking aanzienlijk kon opkrikken!

Veel dank ook aan Kjel!
Volgende afspraak World Cup in Montreal!
Nu nog twee dagen genieten van Barcelona, waar Simon samen met zijn broer de 65ste verjaardag van hun papa gaan vieren!


Videoverslag ETU Altafulla

Category : Landen , Spanje , Wedstrijd

https://www.rtve.es/alacarta/videos/triatlon/triatlon-copa-europa-campeonato-mediterraneo-ver-ahora/3674101/

Via bovenstaande link kan je een videoverslag van de ETU Cup in Altafulla terugvinden.
De mannenrace start na 16:20.

Veel kijkplezier!


Licht aan het einde van de tunnel!

Tags :

Vandaag werd er gestreden voor de Belgische titel sprint triatlon in het West-Vlaamse Gullegem. Zaterdagmiddag zakte ik reeds samen met de ploegmaats van SMO-Specialized af naar Gullegem om een laatste parcoursverkenning te doen. Om niets aan het toeval over te laten voor deze belangrijke race. Ik voelde de conditie tijdens de voorbije weken duidelijk groeien, zowel op training als in de races die ik afgewerkt had in mei (BK ploegen, GP Duinkerke, Triatlon vd Marine in Zeebrugge en Teamrelay Zwevegem) ging het steeds beter. Na nog een weekje trainen in de zon met Geert Janssens verscheen ik met heel wat vertrouwen aan de start van de race.

Eenmaal aangekomen aan de zwemstart realiseerde ik me dat ik mijn loopschoenen, om op te warmen, niet mee had. Heel kort toch een stress-momentje bij mezelf. Gelukkig werd dit euvel snel opgelost en leende Gino, van de vaste SMO-crew, mij zijn schoenen voor een half uurtje uit. Zodoende kon ik mijn opwarming toch naar behoren uitvoeren, al waren de schoenen wel een paar maatjes te groot. En was het misschien toch ook wel een vreemd zicht om Gino daar op zijn kousen te zien rond wandelen 🙂

Over naar de race, waarbij het weer een typische Belgische start was. Eenmaal iedereen al tien meter afgedreven was voorbij de startlijn, werd er na de klassieker “Atleten achter de lijn” het startschot gegeven… Na al die jaren laat ik me uiteraard ook niet meer vangen 😉 Tussen ploegmaats Willem Brems en Alexis Krug kon ik goed mee opschuiven tot aan de eerste boei, waar ik ze ondertussen wel wat kwijt geraakt was. Ik voelde echter dat ik over goede armen beschikte, en ik kon tijdens de rest van het zwemnummer opschuiven en enkele plaatsen winnen. Waardoor ik als 8ste, in de voeten van Willem, en niet ver van de kop uit het water kwam. Wat in functie van mijn race crucialer was: Pieter Heemeryck (uittredend kampioen en beschouwd als grootste concurrent) verliet vlak na mij het water, waardoor ik niet in de achtervolging moest op de fiets.

Op de fiets bevond ik me dus al gauw in de kopgroep, wat maakte dat ik de race gewoon verder moest controleren. Het tempo zakte bij momenten een beetje omdat we voorin wat naar elkaar keken. Hierdoor kwam er nog een sterk rijdend groepje uit de achtergrond aansluiten bij ons. Ikzelf hield vooral Pieter in het oog, die op de fiets ook enkele demarrages plaatste. Maar ik kon steeds gepast reageren, en zat meestal direct op zijn wiel, zodat hij niet weg geraakte.

De loopfinale bracht uiteindelijk de beslissing. Het goede gevoel van de voorbije races vond ook vandaag zijn vervolg. Ik startte hard, kon een kloofje slaan in de eerste kilometer en hield vanaf dan het tempo gewoon zo hoog mogelijk. Langzaam maar zeker liep ik uit op de concurrentie, en zo kon ik beslag leggen op mijn derde Belgische titel Sprint triatlon bij de Elites! Na een jaar sukkelen met die klierkoorts doet het voor mezelf echt wel deugd om opnieuw op dit niveau te presteren, en wordt het harde werk van het voorbije jaar beloond! Langzaam maar zeker kom ik terug op het gewenste niveau en hierbij wil ik dan ook mijn sponsors bedanken voor de blijvende steun!

Groeten,
Simon

(Foto: Mario Vanacker)


T3 Zwevegem: Teamrelay: 2de plaats

Category : België , Wedstrijd

Gisteren stond de tweede T3 manche van het jaar op het programma. Ditmaal was het format een team relay, waarbij 4 atleten om beurten een korte explosieve triathlon (250m zwemmen, 5km fietsen, 1,5km lopen) dienden af te werken. Opnieuw aan de start met mijn ploegmaats van het SMO-Specialized Triatlon Team, met de gezonde ambitie om zo hoog mogelijk te eindigen.

Teamrelay is toch wel een zeer bijzonder format, het gaat ontzettend snel, er gebeuren constant positiewijzigingen, en kleine foutjes kunnen zwaar afgestraft worden. Daarnaast is het ook tactisch rekenen met de volgorde waarin je de atleten van start laat gaan.

Op zaterdag kregen we te horen dat Willem Brems ziek was, wat toch even voor stress zorgde. Maar gelukkig vonden we met Nicolas Tilman een waardige vervanger, die zeker ook capabel is om in de T3 sterk mee te racen. Samen met ook nog Donald Hillebregt en Alexis Krug deden we het voortreffelijk en streden we heel de race mee in de voorste gelederen voor de zege. In de laatste relais had KTT echter nog een zeer sterke pion staan, en zo moesten we de duimen leggen voor KTT en vrede nemen met een goede tweede plaats! SP&O vervolledigde het podium.
Bedankt aan de ganse SMO-specialized entourage ter plaatse voor de fijne dag!


BK ploegentriathlon Doornik 2016: DSQ

Category : België , Wedstrijd

Wat vandaag een echte hoogdag had moeten worden voor onze ploeg werd uiteindelijk een koude douche op het BK ploegentriathlon.
Nadat onze dames de titel hadden heroverd, was het om 17u18 eindelijk aan onze ploeg om van start te gaan. Het zwemmen verliep goed, en met een strak tempo konden we als en van de snelste ploegen het water verlaten.

Met 7 man de fiets op, om dan al na 1km met een lekke band in de ploeg te zitten was uiteraard even zuur. Maar ook met zes man in de ploeg bleef het tempo ontzettend hoog… Mijn ploegmaats reden ontzettend hard, en ik zat toch bij momenten te sterven in hun wiel… Ondertussen vernamen we van de supporters de eerste tijdsverschillen, en die draaiden positief uit. Al bleef het bang afwachten voor de laatste discipline, want in het verleden smolt een voorsprong wel eens als sneeuw voor de zon tijdens de afsluitende run.

Ditmaal liepen we echter verder uit op onze tegenstanders tijdens de run.. Het zag er allemaal zeer goed uit, en in de laatste kilometer kregen we te horen dat we al 1′ voorsprong hadden op de tweede snelste ploeg…

We gingen er dus van uit dat de titel binnen was, totdat we na de finish te horen kregen dat onze ploeg een penalty (15 seconden tijdstraf) had opgelopen. En aangezien we deze penalty niet genomen hadden, tijdens de race, we dus gediskwalificeerd werden…
Zeer zuur. De penalty zelf valt niet te betwisten, regels zijn nu eenmaal regels. Maar de penaltybox en het bord waarop de ploegnummers met een penalty aangebracht waren stond zeer slecht geplaatst*. We waren dan ook niet de enige ploeg die met een DSQ uit de race verdween omdat ze hun penalty niet hadden opgemerkt. Daarbij kwam dan nog eens dat op het moment dat onze ploeg daar passeerde er een andere ploeg in de strafbox stond, waardoor het bord gewoon niet zichtbaar was… In internationale races staat het bord voor de strafbox, zodat dit goed zichtbaar blijft, ook wanneer atleten hun penalty nemen…
(* De enige drankbevoorrading op het traject stond toevallig ook vlak voor de box, net als het startvak voor het looponderdeel.)

Veel voer voor discussie na de race uiteraard… En een zoveelste historie waar er eigenlijk geen winnaars bij zijn… Ook een “topcompetitie” die op deze manier onthoofd is, want voor onze (en enkele andere) ploeg(en)is een deftig klassement halen in de T3 competitie nu niet meer mogelijk… En is de meerwaarde om dit seizoen nog aan het circuit deel te nemen dan ook zeer beperkt?
Toch nog eens een dikke proficiat aan onze dames met hun titel (zie foto), we hadden er graag bij gestaan op dat podium! Een dikke proficiat aan mijn ploegmaats Alexis, Donald, Edo, Lowie, Maxime en Willem, die zeer sterk voor de dag kwamen. Het was zalig racen met jullie!


And so, the journey continues

Bij mijn laatste blog was ik blijven steken bij de race in Mooloolaba, ondertussen zijn we alweer enkele weken verder. En hierover valt best wel wat te vertellen, hierbij het vervolg van mijn trip.

Na Mooloolaba kende ik twee mooie trainingsweken aan de Goldcoast, en bereidde ik me voor op de volgende race, die plaatsvond in New Plymouth (Nieuw-Zeeland). Ik reisde af naar Nieuw-Zeeland waar ik in de piepkleine luchthaven van New Plymouth opgewacht werd door Pete. Pete Crawford zou mij een week opvangen in zijn gezin, en ik genoot ervan om na al die weken van huis eens in een homestay te verblijven en te kunnen genieten van een iets huiselijkere sfeer. De Crawford familie ontving mij met open armen, en hebben ook de moeite genomen om me op twee uur tijd toch een korte impressie te geven van hun stad met de mooiste bezienswaardigheden. Ondanks dat ik heel veel reis, zie ik op de meeste locaties nauwelijks iets van de wereld… Dus het was fijn om deze keer toch een paar interessante sites bezocht te hebben.

De wedstrijddag naderde snel, en ik keek er naar uit om te racen op deze prachtige locatie. Maar de race bracht niet het resultaat waarop ik gehoopt had.

Ik kende voor mezelf een correct zwemnummer, en op 30 seconden van de snelste zwemmer verliet ik het water. Wat zeker geen super zwemnummer is, maar wel een normaal verschil op 750m. Rond de 50ste positie, kwam ik aan in de wisselzone en daar zag ik dat alles nog super dicht bij elkaar zat… Ergens in dit lint van atleten viel er echter een gaatje in de eerste fietskilometers, waardoor dat we in de eerste ronde een inhaalmanoeuvre dienden te maken. De samenwerking was echter niet optimaal, en vele atleten zaten ook even op hun tandvlees na het zwemmen. Waardoor we in de eerste twee rondes de achterstand zagen oplopen tot 45 seconden. De laatste twee rondes geraakten we toch opnieuw iets wat georganiseerd, en kwamen we terug tot op een 25 seconden. Maar zoals zo vaak reed niet iedereen mee in de groep… Ik diende hier voor mezelf ook een keuze te maken. Vol meerijden in de hoop om terug dichter te komen op de kopgroep? Of berusten en het lopen afwachten… Ik koos voor de eerste optie. Deed een goed fietsnummer, en duwde een serieus wattage gedurende de fietsproef, maar verloor hier ook wel mijn loopbenen bij. Ik kwam de tweede wisselzone uit en voelde dat er niet veel snelheid meer op zat, en zag enkele atleten die ik 20km lang niet gezien had mijzelf voorbijstormen… Ik hield een redelijk hoog tempo aan tot de finish, maar veel versnelling zat er niet meer in. Enerzijds frustrerend, anderzijds part of the game. Ik finishte als 43ste, en kende een beter gevoel bij deze race dan bij de voorgaande in Mooloolaba. Maar het is geen resultaat dat me veel punten oplevert.

Twee dagen later reisde ik opnieuw richting de Goldcoast, waar voor mezelf nog een weekje training op het programma stond, en voor de andere Belgen de tweede WTS manche van het seizoen plaatsvond. Ik keek toe en zag twee spectaculaire races, waar de beste triatleten ter wereld met elkaar in de clinch gingen:
Waar dat Gwen Jorgenson haar “winning streak” na twee jaar doorbroken werd.
Waar Helen Jenkins, na enkele jaren getekend door blessures, opnieuw aanknoopte met een zege en zo haar selectie voor de OS afdwong.
Waar Mario Mola zijn zegereeks van dit seizoen op indrukwekkende wijze verder zette.
Waar Jonathan Brownlee in de laatste kilometer volledig bezweek als gevolg van de hitte en uitdroging en de finish over gestrompeld kwam.
Waar Alistair Brownlee (Olympisch Kampioen) teleurstelde bij zijn comeback, na een jaar met blessures en een operatie, en in de achterhoede de finish bereikte…
Voor mezelf duidend, dat ook de grootste kampioenen tegenslagen kennen, en een comeback niet over rozen loopt of makkelijk is. Maar dat de aanhouder wel wint, en na verloop van tijd wel opnieuw op topniveau geraakt… Al vraagt het soms wat tijd…

Paar dagen later vertrok ik dan ook richting China voor mijn volgende race. Ditmaal enkel met collega Marten Van Riel.

Reizen naar China biedt altijd wel wat avontuur, zeker wanneer het host Hotel volzet blijkt te zijn en de eerste twee nachten doorgebracht dienen te worden in een klein lokaal hotelletje in de stad. Waar er geen Engels gesproken wordt en een Visa of Mastercard ook niet tot de betaalopties behoren. Idem voor het gros van de supermarktjes in de buurt van ons Hotel. Waardoor we na een paar uur Chengdu doorkruisen, vreesden dat we twee dagen gingen moeten overleven op energie gels en bars die we nog van thuis mee hadden. Gelukkig vonden we dan toch de Bank of China, waar onze kaarten aanvaard werden en we geld konden afhalen. Want de meeste banken in China aanvaarden enkel kaarten van de “Union Bank”. Ons menu werd dus uitgebreid met oats en oreo cookies. En de vreugde was groot toen we gisteren konden verhuizen naar het Host Hotel, waar dat de kamers iets groter, luxueuzer en properder zijn. En het buffet van het restaurant er een heel stuk properder en gezonder uitziet.

Ondertussen leggen we hier op ons gemak de laatste hand aan de wedstrijdvoorbereiding. Op zaterdagochtend staat er dan de Chengdu World Cup op het programma, voor mezelf de eerste Olympic Distance race van het seizoen. Ik kijk er naar uit, en hoop opnieuw een resultaat in stijgende lijn te kunnen neerzetten.

Sportieve Groeten,
Simon