Category Archives: Landen

Brons Europabeker Riga

Category : Letland , Wedstrijd

Het was reeds van 2011 geleden dat ik nog eens van start gegaan was in een Europabeker. Op jacht naar punten (itu-points) voor de wereldranking trok ik dit weekend samen met Kjel De Hertog richting Riga (Letland).
Last minute vervoegden enkele grotere namen de startlijst (oa Alexander Bryukhankov, 7e OS Londen) waardoor mijn doelstelling om zoveel mogelijk punten te scoren uiteraard ietsje moeilijker werd. Gelukkig had ik zelf ook een geheim wapen in de strijd, en ging Kjel De Hertog zijn race afstemmen op mij. Zijn opdracht was om tijdens het fietsen het gat op de kop van de race te dichten. Om me in een zo goed mogelijke positie af te zetten voor de run. Dergelijk teamwork wordt door de grote landen wel vaker gespeeld en ikzelf wist dat Kjel hiervoor de perfecte man is.
Het scenario voltrok zich zoals we gehoopt hadden, na 15km fietsen waarin Kjel zijn tellertje nauwelijks onder de 400watt zakte sloten we aan bij de kop van de race. In de laatste kilometer van het fietsen zette hij me perfect af voor de tweede wissel. Nu stond ik er alleen voor om het teamwork af te maken.
Bryukhankov maakte zijn favorietenrol waar en stormde in zijn gekende stijl direct weg van de rest van het pak. Hierachter was het een heel stuk spannender voor de overige medailles. In de eerste loopronde moest ik zelf ook drie man laten lopen en liep ik op plaats 5. In de tweede ronde kon ik me terug in de race knokken en aansluiting maken bij het trio voor me, waar op dat moment de derde man moest lossen. Ondanks nog enkele uitvalspogingen draaide het uit op een spurt, waarin ik de duimen moest leggen voor Syutkin (UKR) maar wel Turbayevskiy (RUS) kon afhouden.
Na een gemist voorjaar was ik de voorbije maanden weggezakt op de wereldranking, het grootste probleem dat dit met zich meebrengt is het verliezen van startrecht op de “grote” races. Dankzij mijn prestatie vandaag ben ik terug gestegen tot plaats 85 op de huidige wereldranking, waarmee ik hopelijk terug voldoende hoog sta om op 19 september te kunnen starten op de WTS Grand Final (het WK). Dus missie geslaagd en nog eens extra dank aan Kjel!


Throwbackthursday

Op 23 juli 2005, vandaag 10 jaar geleden, stond ik voor het eerst in mijn prille carrière aan de start van een Europees kampioenschap (bij de juniors). Ik houd hier veel goede herinneringen aan over, en was toen zeker niet ontevreden van mijn 18de plaats. Ik wist toen nog niet dat dat Britse jongetje, dat ik toen in de sprint klopte, later zo’n kampioen ging worden…

Uitslag


WTS Hamburg

Hamburg ligt ook weer achter mij… Het blijft steeds opnieuw een geweldige ervaring om te mogen racen voor het zotste publiek ter wereld! Al mis ik op dit moment de conditie om er een echt feestje van te maken… 52ste is zeker geen topresultaat, maar ik wist op voorhand dat racen op dit niveau enkel succesvol kan mits een goede voorbereiding. Opnieuw van de sfeer kunnen proeven en veel honger om er in te vliegen op training… Volgende WTS volgt pas op 6 september in Edmonton, nu even wat trainingswerk verzetten!


EK Genève

Category : Wedstrijd , Zwitserland

Terug thuis van het Europese Kampioenschap Olympische triathlon dat gisteren plaatsvond in Genève (Zwitserland). Ik kon er bij mijn comeback op het internationale triathlon toneel beslag leggen op een 24ste plaats. Een resultaat waar ik denk ik wel tevreden mee mag zijn gezien de beperkte voorbereiding de afgelopen maanden.
Onder erg warme omstandigheden doken we om 12u het “Lac Leman” in voor de 1500m zwemmen zonder wetsuit. Ik zwom matig, en kwam in het derde peloton uit het water. Na 20km fietsen konden we aansluiten bij het tweede peloton, waarin ook ploegmaat Jelle Geens zich bevond. Nadien viel het wat stil in onze groep, waardoor de kopgroep van zo’n 20 man met iets meer dan 2 minuten voorsprong aan het lopen begon. De temperaturen waren ondertussen hoog opgelopen en ik was blij dat ik me tijdens het lopen kon verfrissen aan de bevoorradingsposten. Het liep niet meer zo soepel na die 40km fietsen, ik koos dan ook van bij de start van het lopen mijn eigen tempo. Stelselmatig kon ik toch nog wat plaatsen winnen, en met een mooi eindsprintje tegen een Oekraïner pakte ik dus de 24ste plek.
Ik voel dat er toch nog wat werk aan de winkel is om mijn topniveau te bereiken. Maar ik ben tevreden van waar ik momenteel sta! Dit biedt zeker nog perspectief om op het einde van dit seizoen sterk te presteren. Het was ook gewoon leuk om opnieuw internationaal van start te kunnen gaan.

Uitslag

Foto’s Katrien Decru

Artikel Nieuwsblad


Winst sprint Vilvoorde

Zoals aangekondigd stond ik gisteren voor het eerst sinds lange tijd opnieuw aan de start van een triatlonrace. Vilvoorde was de place to be, en ik had een leuke “comeback” race, met eerste zege als eindresultaat.
Samen met de trainer, Stijn Goris, probeerde ik na het zwemonderdeel weg te geraken op de fiets, maar al snel kwam de Atriac-trein (Tim VH, Wannes S, Tom M, Koen V) terug aansluiten. Ze probeerden daarna het ploegenspel wat uit te spelen op de fiets, maar Stijn en ik hielden alles samen zodat de loopfinale doorslaggevend zou zijn. In het lopen kon ik al snel weglopen van de concurrentie en onbedreigd de zege nemen.
Na een lastige periode waarin ik zo gesukkeld heb met klierkoorts is het een mentale opsteker om met een zege te starten. Belangrijkste voor mezelf is vooral het gevoel in de race, met een lichaam dat terug gezond aanvoelt en diep kan gaan!

Arikel Regiopunt

http://bit.ly/1NGXDci

Artikel Nieuwsblad


Geen deelname aan BK-kwart tgv klierkoorts

Dank aan Willy Goossens om naar aanleiding van het BK Olympische afstand een artikel over mijn situatie te schrijven. Ik kan uiteraard zelf niet deelnemen aan het BK, en dat vind ik wel jammer…
Ik zit gelukkig niet stil, en het trainingsvolume stijgt zo langzamerhand weer… Dus dat is allemaal positief! Ik hoop dan ook in juli terug van start te kunnen gaan in enkele races!
Veel succes gewenst aan mijn ploegmaats van SMO-specialized op het BK vandaag!


WTS Capetown

Category : Wedstrijd , Zuid-Afrika

Afgelopen zondag finishte ik als 48ste op de WTS manche in Cape Town. Finishen, dit op zich voelde toch aan als een kleine succeservaring. Mijn seizoen kon niet slechter beginnen dan met drie keer op rij een DNF (did not finish). Zowel in Abu Dhabi, Mooloolaba als aan de Goldcoast werd ik in het zwem- en fiets-nummer op een te grote afstand gezet door de kop van de race, waardoor ik de loopschoenen niet meer mocht aanbinden.
Voor mezelf was dit steeds een mentale tik, en na drie zo’n races werd het mentaal toch ook zwaar om dragen. Dit strookte niet met mijn ambities en verwachtingen die ik, meen ik wel terecht, aan het begin van het seizoen had uitgesproken. Het strookte ook niet met de winter die ik had afgewerkt en waarbij alles, zeker tot eind januari, erg goed verliep.
Er zat niets anders op dan te zoeken naar een verklaring, en die kreeg ik ook wanneer ik voet aan grond zette in Zuid-Afrika. Ik kreeg een telefoontje van mijn dokter waarin hij me vertelde dat ik de voorbije maanden een infectie van klierkoorts had doorgemaakt. Ik moet dan ook niet ver meer zoeken om te weten waarom het me niet lukte om op niveau te presteren gedurende de voorbije twee maand. Racen op WTS niveau met de beste en fitste triatleten ter wereld is dan gewoon niet mogelijk…
Vermits de meest acute infectieuse fase waarschijnlijk al achter de rug is, kreeg ik van de dokter toch groen licht om te starten in deze race. Laat ik duidelijk zijn, had ik nog niet vertrokken geweest naar Cape Town, dan was ik niet afgereisd… Maar ondertussen was ik hier en wou ik op zijn minst starten en zien waar ik uitkwam. Uiteraard wist ik op voorhand dat deze race erg moeilijk ging worden, omdat mijn lichaam op dit moment gewoon niet in staat is om zo’n inspanning te leveren gedurende bijna twee uur. Ik deed dan ook een minimale voorbereiding met veel minder intensiteit en volume dan in een normale raceweek. Er vanuit gaande dat rust en het opladen van de batterijen de beste voorbereiding was.
Ik heb de finish bereikt, het was lastig, ik zag zwaar af, ik voelde me halfweg het fietsen al helemaal leeg. Maar ik ben tot aan de finish geraakt. Wat voor mij ergens toch een kleine mentale opsteker was, omdat er vandaag sowieso niet meer in zat. Dit was gezien de gegeven omstandigheden het maximaal haalbare denk ik.
De komende weken komt mijn volledig herstel wel op de eerste plaats. Want ik heb de voorbije twee maand waarschijnlijk wel wat roofbouw gepleegd op mijn lichaam. Eenmaal groen licht van de dokter kan ik terug deftig beginnen trainen, om dan te zien aan welke races ik dan zal/kan deelnemen.
Uiteraard is het als atleet pijnlijk om de diagnose van klierkoorts te krijgen… Als eerste gedachte schoten er mij dan ook doemscenario’s door het hoofd, waarbij ik dit seizoen volledig op mijn buik kan schrijven. En als gevolg daarvan de road to Rio voor mij dan zo goed als onhaalbaar wordt. Ik probeer echter positief te blijven, wetende dat tegenslagen en ontgoochelingen niet los te koppelen zijn van de sport. Ik heb er in het verleden nog meegemaakt en ik ben er altijd sterker uit gekomen. Het lucht allesinds wel op dat ik nu weet wat er de voorbije periode zo fout liep. En ik geloof er in dat de tegenstand nog niet van me af is dit jaar 😉

Ik had geen goesting in commotie of extra aandacht rond dit topic vlak voor mijn race. Dit had me enkel afgeleid van mijn sportieve voorbereiding op de wedstrijd. Daarmee dat ik dit nu pas communiceer.
Ik wil bij deze nog topsportdefensie, de VTDL en het SMO-specialized triathlonteam bedanken voor hun blijvend vertrouwen en steun in mijn sportieve ambities.
Sportieve Groeten,
Simon


Stage Gold Coast

Category : Australië , Trainen

Boven in Beechmont (+600m), ook hier in Australië kunnen we prachtig klimmen met de fiets…
Prachtige dag voor een leuke rit, al was het met 38° bij momenten wel net iets te warm…


DNF WTS Abu Dhabi (sprint)

De eerste race van het nieuwe seizoen zit er op, en het was een seizoensstart in mineur. De dagen voor de race voelde ik me niet zo goed, lichtjes ziek, en heb ik geprobeerd om maximaal te rusten. Ik voelde me zaterdag wel ok, en ben uiteraard van start gegaan, maar in het zwemmen had ik echt niet de power om 750 meter hard te zwemmen en heb ik uiteindelijk beslist om de race vroegtijdig te beëindigen… Niet zo leuk, maar ik denk dat het de verstandigste beslissing was in functie van de volgende race. Deze volgt al erg snel, aanstaande zaterdag in Mooloolaba… Hopelijk vergaat het me daar een stuk beter.
Morgen vertrekken we voor een lange vliegreis richting Brisbane, nog 6 uur tijdsverschil overwinnen… Gelukkig ben ik ondertussen wel al wat aangepast aan de warmte, want hier in Abu Dhabi was het serieus warm!
Groeten,
Simon


Seizoensstart WTS Abu Dhabi

Morgen kan het seizoen terug van start gaan. Eerste manche van de World Triathlon Series in Abu Dhabi!

Abu Dhabi Preview